Analne žljezde u psa i mačke

Pas i mačka kao i većina sisavaca imaju analne žlijezde koje su smještene u stijenci crijeva između dva mišića ( vanjskog i unutarnjeg sfinktera ). Nalaze se na samom izlazu crijeva s obje strane.

Analne žljezde u psa

Svrha analnih žlijezda je dvojaka. Ponekad one mogu služiti za markiranje teritorija i identifikaciju među psima, dok s druge strane one služe za podmazivanje zadnjeg dijela crijeva prilikom izlaska tvrđe stolice. Sadržaj analne žlijezde istišće se preko kanalića koji imaj otvor na rubnom dijelu anusa.

Sadržaj analne žlijezde

Zdrav sadržaj analne žlijezde je pastozan i žućkasto sive boje. Miris podsjeća na teški miris ribe. Prilikom češćih  istiskivanja taj sadržaj može postati više tekuć pa pas prilikom stresa, težeg fizičkog napora može nehotice istisnuti sadržaj u okolinu što vlasnik osjeti kao nagli neugodni miris psa.

Problemi analnih žljezda u psa

Problemi mogu nastupiti ukoliko se sadržaj žlijeze ne može istisnuti iz vrečica. Ovaj problem može nastupitu uslijed upale žlijezde, ako bakterije iz crijeva dopru u analnu žlijezdu, ili ako se izlazni  kanalić analne žljezde začepi.

Simptomi upale analne žljezde

Pas postaje nemiran, često se ogledava prema stražnjem dijelu. Učestalije ga tjera na obavljanje velike nužde, pokušava se polizati ispod repa, nelagodno mu je hodati, sjesti, lovi svoj rep, vuće stražnji dio tijela po podu, gricka se po butu.

Simptomi puknuća analne žljezde

Ukoliko se ne pomogne psu kad pokaže gore navedene simptome alnalna žljezda može puknuti odnosno fistulirati prema van. Tada u području oko anusa pojavljauje se svježa rana iz koje krvari. Pas postaje mirniji, stolica krvava, može doći do povišenja temperature

Liječenje analne žljezde

U slučajevima kada j stolica mekana i ne može istisnuti sadržaj analne žljezde onda se psu pomaže na način da se istisne sadržaj do kraja. Ako je nastupio upalni proces terapira se sa antibioticima. Slučajevi gdje dolazi do stvrdnjavanja sadržaja i nemogučnosti istiskivanja analna žljezda se ispire medikamentima kako bi sadržaj omekšao i kako bi mu se omogući prirodni izlazak kroz kanaliće. U koliko je došlo do puknuća analne žljezde tada je moguća jedino kirurška obrada.

Saculecctomy – odstranjivanje analne žljezde

Sve češće uslijed učestalog pražnjenja analnih žljezda kod veterinara odnosno samostalnog nekontroliranog pražnjenja prilikom napora psa, vlasnici se odlučuju na ovaj operativni zahvat. Odstranjivanjem analnih žljezda pas više nema problema sa punjenjem analnih žljezda, problema sa lizanjem i grižnjom stražnjeg dijela tijela, povremenim samostalnim cijeđenjem sadržaja i neugodnih mirisa koji ostaju po psu i okolini o koju se obriše. Kvaliteta života psa poslije sacculectomy-je postaje bolja, bez ikakvih posljedica gubitka analnih žljezda.

Analne žljezde u mačke

Građa analnih žljezda jedanaka je onoj u psa. Miris je nešto drugačiji i specifičan za svaku mačku. Analne žljezde u mačke imaju istu ulogu kao i kod psa. Služe sa označavanje terena, prepoznavanje indentiteta pojedine mačke te da olakšaju prolaz tvrdoj stolici kroz zadnji dio debelog crijeva

Problemi sa analnom žljezdom kod mačke

Vrlo često se sadržaj može jako skrutnuti pa postaje nemoguće da se istisne kroz izlazne kanaliće. Tada, u koliko se ne reagira na vrijeme dolazi do pucanja odnosno fistuliranje žljezde premavan.

Simptomi problema kod analnih žljezda

Mačka najčešće pokazuje da ima problema sa analnom žljezdom na način da namjerno obavlja stolicu izvan svoje kutije sa pijeskom. Učestalo se liže ispod repa, a ukoliko je došlo do pucanja ( fistuliranja ) zbog bolnosti ne dozvoljava vlasnicima da pogledaju ispod repa. Često se javlja i simptom otežanog pražnjenja crijeva

Terapija analne žljezde

Ovisno o vrsti problema najprije se pokušava sadržaj istisnuti, ukoliko to nije moguće radi se ispiranje žljezde i madikamentozna terapija. Po pucanju analne žljezde jedino je moguća kirurška obrada.